Bildäck sedan 1895

De allra första däcken hade inte ens gummi. De var istället enbart tillverkade i trä och metall. Man kan föreställa sig hur obekväma dessa däck måste ha varit. Faktum är att just på grund utav att de var så obekväma att cykla med började John Boyd Dunlop år 1880 tejpa däck till cykelhjul. I takt med att tillverkningen av dessa däck förbättrades och spred sig till frankrike så kunde däcken sluta tejpas till fälgarna år 1890. År 1895 börjar Michelin använda luftfyllda bildäck. Trots detta såg däcken fortfarande mycket annorlunda ut från hur de ser ut idag. Däcken hade fortfarande en innerslang och inga mönster. Mönstrade däck uppfanns nämligen år 1908, vilket verkligen förbättrade väghållningen. År 1946 uppfanns radialdäcken av Michelin, vilket idag är standard. Strax efter det, år 1954, infördes slanglösa däck av Goodyear.

 

 

Dagens bildäck

 

Utvecklingen av bildäck har sedan år 1974 inte gjort några radikala förändringar. Det var år 1974 som Perelli kom ut med lågprofildäck vilket har blivit populärt hos dem som vill ha en sportigare look på sin bil. Såklart så ändras däckmönster och andra detaljer på däcken med regelbundna mellanrum. Även vilka ämnen som gummit innehåller kan skilja sig från en tillverkare till en annan och beroende på vilka egenskaper man vill ha hos ett däck. Idag så ligger produktionen på över en 1 miljard däck per år och det finns över 400 däckfabriker i världen. 

 

Bildäck i Sverige

I Sverige används främst sommardäck, dubbdäck och friktionsdäck. Sommardäcken är gjorda för att ha ett bra grepp på asfalt, medan vinterdäcken är anpassade efter vinterunderlag. De har ett grövre mönster och många väljer att köpa dubbdäck för bästa grepp. Dubben ger ett bättre grepp på framförallt is. Friktionsdäcken är egentligen vinterdäck utan dubb. Många använder däremot friktionsdäck året om för att slippa byta däck. Det är ganska vanligt att använda sådana däck i Göteborg, Stockholm och andra större städer.