Få saker är neutrala 

16 maj 2020 Lily Hansen

Det är sällan som någonting är helt neutralt. Det kan gälla en politisk åsikt, ett känslobråk eller ett etiskt dilemma. Man kanske gärna vill ge sken av att vara neutral, likt Sverige under andra världskriget men som ändå i vissa kretsar ifrågasätts hur neutral man egentligen var. Detsamma gäller olika slags produkter och kanske i synnerhet exempelvis kläder, muggar eller väskor. De är sällan helt neutrala i en och samma färg utan någon som helst logo, märke eller signatur av ett eller annat slag som visar var den kommer från eller vad man stöttat genom att köpa den. 

Subtil men omfattande reklam 

Det kan exempelvis vara en t-shirt med märket för din favoritklubb i fotboll på. Det kan vara en kaffemugg med loggan för din fackförening avbildad på porslinet. Eller varför inte en av alla de där bläckpennorna du har på jobbet där företagsnamnet ligger som en stilren design längs pennan. Att klä in produkter med ett särskilt syfte att profilera en viss verksamhet, förening, organisation eller vad det nu än kan tänkas vara kallas för att producera profilprodukter. Att sätta en logotyp på olika produkter är ett finurligt sätt att nå ut med ett budskap till många människor på ett subtilt sätt.


Omöjligt att inte känna igen 

Hur många stockholmare känner till exempel inte igen fotbollsklubbarna AIK:s, Djurgårdens eller Hammarbys klubbmärken trots att de aldrig någonsin varit på en fotbollsmatch? Det beror troligtvis på att de har lyckats väl med att sälja och distribuera profilkläder i Stockholm som gör att logotyperna känns igen av en större majoritet av befolkningen. Man har lyckats sälja in sitt varumärke genom att synas på platser och människor som exponeras för den breda massan. Är du sugen på att göra samma sak kan du läsa mer om profilprodukter och profilkläder här: https://www.ffprofilreklam.se/

 

Fler nyheter