Hjälp va mycket papper!
Att starta ett eget företag kan vara överväldigande för vem som helst. Denna byråkrati är ändlös känns det som och förutom det också i många fall helt obegriplig i en nybörjares ögon. Men trots detta så har man valt att starta eget för att produkten eller tjänsten man tillhandahåller är något man verkligen brinner för. Så om man nu inte säljer tjänster som kräver att man sitter vid en dator så är man kanske inte den mest tekniskt lagda personen. Vilket i sin tur innebär att pappersarbete och redovisning inte är det som står högst upp på listan över det man gillar mest.
Det finns givetvis en lösning
Precis som företagaren själv så sitter det en annan företagare som brinner för sitt jobb. Men denna person gillar att sitta vid datorn. Älskar siffror och att ha koll. Så universum har tänkt ut det mesta. För nu kan man bara kontakta denna person och se om hen har tid att passa in företagets bokföring i sin arbetsdag. Fantastiskt, eller hur? Olika firmor jobbar olika förstås. Har man tur så träffar man på en som kan ta hand om alla företagets måsten när det gäller kvitton, redovisningar och momsrapporter.
Vad gör en redovisningsbyrå?
En redovisningsbyrå gör faktiskt det mesta. Om man inte vill ha något med sin bokföring att göra så kan man lämna kvitton, fakturor, ja allt som kommer till företaget i pappersväg och har med bokföring att göra. Säljer du produkter eller tjänster som kräver fakturering till kund så kan de hjälpa till med det. Men vill du själv bokföra via ett bokföringsprogram så kan de hjälpa dig med årsredovisningar. Plus att det kan vara skönt att ha någon att ringa till om man har frågor. Du hittar redovisningsbyråerna på internet. Sök på ”redovisning i Haninge” eller på platsen där du bor.