Jämförelse mellan olika husbilssorter

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Som man nog kan förvänta sig finns det många olika sorters husbilar att välja på, många nog att det kan vara svårt att veta vilken man egentligen vill ha. De olika sorterna skiljer sig i allt från storlek och bekvämlighet till tyngd och svårighet att köra. Att jämföra alla dessa sorter skulle ta på tok för mycket plats för att rymmas i ett sådant här inlägg, så här kommer istället en jämförelse av de två mest populära sorterna.

 

Halvintegrerad

Den halvintegrerade husbilen är den vanligaste husbilen i Sverige, och består av två avdelningar: en bodel och en intakt förarhytt. Bodelen har för det mesta två rum: ett “allrum” som kan likna en enrumslägenhet samt ett separat badrum med toalett och dusch. Ibland finns även ett separat sovrum. Halvintegrerade husbilar är smidiga och lättkörda, och då förarhytten tillverkas av biltillverkaren (istället för bodelstillverkaren) är den av hög kvalitet och är lika säker som en vanlig bil i samma tyngdklass. 

 

Helintegrerad

Helintegrerade husbilar är något sällsyntare då de är betydligt dyrare än andra husbilssorter. I en helintegrerad husbil hänger bodelen och förarhytten ihop – det finns ingen vägg mellan dem. Detta gör att hela bilen känns rymligare och att passagerare i bodelen kan få fin utsikt när bilen kör. Ofta är det de mer exklusiva husbilarna som byggs helintegrerade, och därför är det vanligare med större kök, badrum och sovrum i dessa. Helintegrerade husbilar har dock även sina nackdelar. För det första är de som tidigare nämnts mycket dyra, för det andra är det ofta svårt att komma åt under motorhuven, och sist men definitivt inte minst är förarhytten på helintegrerade bilar ofta inte lika säker – så se till att inte hamna i någon olycka! Mer information om båda dessa sorter går att hitta bland annat hos Campea, som säljer husbilar av alla slag: http://www.campea.se/Husbilar