Lindra spänningshuvudvärk

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Huvudvärk är ingen trevlig upplevelse och det är inte alltid man vet vad det beror på. Men om man tänker efter lite och inser att man haft en väldigt stressig period bakom sig då man sovit för lite och suttit i flera timmar böjd framför datorn, så kan man vara ganska säker på att det är spänningshuvudvärk man drabbats av. Ofta lär man sig att känna igen symptomen eftersom det tyvärr är vanligt att huvudvärken är återkommande om man lever ett liv där man stressar mycket eller sitter länge framför datorn. För att själv lindra huvudvärken finns det en hel del saker man kan göra, och även om det inte tar bort värken helt kan det åtminstone lindra symptomen.

Något som brukar hjälpa en att slappna av ordentligt är att gå på massage. Man kan till exempel få en rejäl genomgång av kroppen med https://www.tantramassage.se/ eller så går man på en mildare, taktil massage. Huvudsaken är att massagen får en att slappna av och att det smärtlindrande hormonet oxytocin utsöndras. Har man inte möjlighet att gå på massage finns det förstås flera andra saker man kan testa. Ifall huvudvärken kommer plötsligt och det gör riktigt ont kan det vara skönt att gå ifrån datorn ett tag och lägga sig i ett mörkt rum, gärna med en kylande handduk eller liknande över pannan vilket kan ge lindring.

Det kan också vara skönt att röra på sig men undvik tränings som får upp pulsen allt för mycket eftersom ett ökat blodflöde också kan ge ökad smärta i huvudet. Lite lugnare träning som yoga passar bättre när du har huvudvärk och det ger också avslappning. Försök också att sova åtminstone sju timmar under tiden du har som mest ont, och gärna annars också förstås, eftersom sömn hjälper till att lindra spänningshuvudvärken och förebygger att problemen förvärras.